انسانمحوری در طراحی کاربر-محور یک اصل است. به بیان ساده، این اصل یعنی اولاْ مخاطب استفاده از یک خدمت یا محصول را به عنوان انسانی دارای احساس و شیوه فکری منحصر به خودش ببینید نه صرفا به عنوان مقصد فروش و ثانیاْ در تمامی مراحل طراحی خدمت یا محصول این انسان و نیازها و انگیزه های او را در اولویت قرار دهید، نه فناوری انجام کار یا روش ارائه ارزش مورد علاقه خود را. بنابراین اصل، طراح خدمات سعی میکند که با «همدلی» با مخاطب بتواند دنیا را از چشم نیازهای عمیق و انگیزهها و باورهای او ببیند تا ارزشی دقیقا مناسب احوال وی پیشنهاد دهد به نحوی که مخاطب با دیدن آن محصول، رعایت شدن نیازها و خواستههای عمیق خود را در آن لمس کند (حتی اگر در تبلیغات محصول مشخصاْ درباره لحاظ شدن این نیازها بیانیه صادر نشود!).
همیشه در ابتدای جلسات معرفی طراحی خدمات در هر جمعی که باشد (از دانشجویان تا مدیران تراز اول) این اصل به عنوان محور کار طراحان خدمات معرفی میشود و مورد تاکید قرار میگیرد. نکته اینجاست که طراحان خدمات، خود باید هشیار باشند تا این اصل را در ارائه ارزش پیشنهادی به کارفرمایان سازمانها و استارتاپها رعایت کنند و به همدلی با کارفرمای خود بپردازند. این کاری است که اغلب طراحان خدمات در جلسه ابتدایی آشنایی با کارفرما انجام میدهند. در گام اول آشنایی با کارفرما، تلاش طراح خدمات این است که ملاحظات، باورها، و ارزشهای کارفرما را درک کند و تصویر درستی از هدف و نتایجی که ایشان به دنیال آن هستند، به دست آورد. همچنین طراحان خدمات، در فواصل منظم زمانی یافتههای خود را از دیدگاه مشتریان و نیازهای آنها در انجام پروژه طراحی خدمات و استفاده از مشاورههای سازمانی جمعبندی میکنند تا هر چه بیشتر در انجام پروژهها به نیازهای عمیق کارفرما پاسخ داده شود.
این بهروزرسانی دیدگاهها درباره نیازهای کارفرمایان و مدیران سازمانها و استارتاپها کاری است که در لین دیزاین به طور مستمر انجام میشود. این مطالعه مستمر درباره دیدگاه مشتریان هر روز بیش از پیش به ما کمک کرده است که بتوانیم درک کنیم دنیا از چشم کسانی که پیشنهاد طراحی خدمات برای انجام تغییرات سازمانی را میشنوند چه شکلی است. درست در همان لحظهای که شما به عنوان طراح خدمات در حال شمردن مزایای طراحی خدمات هستید و با شور و شوق نحوه کار را برای کارفرما شرح میدهید، مدیر سازمان فهرستی از سوالات را در ذهن خود مرور میکند تا ارزیابی کند که آیا میتواند به وعدههای شما درباره مزیتهای مورد ادعایتان اعتماد کند یا خیر. مدیرانی که برای آنها از طراحی خدمات حرف میزنیم، در ذهن خودشان با علامت سوالهای فراوانی درباره چیستی و چگونگی انجام آن روبرو میشوند. تمامی این سوالها قابل درک و تردید آنها قابل احترام است و طراح خدمات وظیفه دارد که پاسخ مناسب و واقعی به این سوالها بدهد. پاسخهایی شفاف که بتواند مدیران را درباره ابعاد مختلف انجام پروژه راهنمایی کند و معیارهای بهتری برای تصمیمگیری درباره انجام پروژههای طراحی خدمات به دست آنها بدهد.
به یاد داشته باشید که با رعایت اصل انسان محوری، اولاْ مخاطب استفاده از یک خدمت یا محصول را به عنوان انسانی دارای احساس و شیوه فکری منحصر به خودش میبینید نه صرفاْ به عنوان مقصد فروش، و ثانیاْ در تمامی مراحل طراحی خدمت یا محصول این انسان و نیازها و انگیزههای او را در اولویت قرار میدهید، نه فناوری انجام کار یا روش ارائه ارزش مورد علاقه خود را
تجربه ما در لین دیزاین نشان می دهد که شماری از مهمترین سوالات مدیران سازمان ها (بهویژه سازمانهای بزرگ) که در هنگام تصمیمگیری برای تعریف پروژه طراحی خدمات در ذهن خود به دنبال جوابی برای آن میگردند، عبارتند از موارد زیر:
در وبلاگ لین دیزاین قصد داریم که در مطالب جداگانه به هر یک از این سوالات پاسخ دهیم. از شما مدیران کسبوکارها نیز دعوت میکنیم که در صورت وجود ابهام یا سوالی فراتر از سوالهای فوق درباره کم و کیف طراحی خدمات، در زیر این پست ما را از آن مطلع کنید. این طرح مبحث از جانب شما برای ما در لین دیزاین بسیار ارزشمند و کمک بزرگی برای همدلی و درک بهتر کارفرمایان سازمانها است.